Освітня субвенція: куди можна витрачати цього року та що зміниться 2018-го

Бюджетне законодавство передбачає для місцевих бюджетів субвенції з державного бюджету.Однією з таких субвенцій є освітня субвенція. Цьогоріч маємо обмежений перелік витрат, на фінансування яких можна використовувати кошти субвенції нинішнього, 2017 року. А як її витрачатимуть у 2018-му — розглянемо разом.

Освітня субвенція є одним із видів трансфертів місцевим бюджетам, що надаються з державного бюджету. Порядок та умови надання освітньої субвенції затверджені постановою КМУ «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 14.01.2015 №6 (далі— Порядок № 6).

Як витрачається освітня субвенція 2017 року

Навчальні заклади отримують фінансування з обласних бюджетів, бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів та бюджетів об’єднаних територіальних громад (ст.89, 90 Бюджетного кодексу України; БК). Як додаткове джерело фінансування стаття1032 БК передбачає освітню субвенцію. У 2017 році освітню субвенцію можна спрямовувати лише на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників ЗНЗ усіх ступенів, шкільних відділень НВК «ДНЗ — ЗНЗ», «ЗНЗ — ДНЗ», спеціалізованих шкіл, ПТНЗ державної та комунальної власності (в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти). Отже, якщо кошти освітньої субвенції спрямувати на оплату праці непедагогічних працівників або на інші цілі навчального закладу, це суперечитиме статті1032 БК. Порядок № 6 передбачає можливість використання залишків коштів за освітньою субвенцією, що утворилися на кінець бюджетного періоду, у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів. Залишки можуть спрямовувати, зокрема, на:

  • придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із загальноосвітніх навчальних закладів, які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;
  • оновлення навчальної та матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні загальноосвітніх навчальних закладів;
  • придбання підручників і посібників загальноосвітніх навчальних закладів (за погодженням з МОН);
  • оснащення загальноосвітніх навчальних закладів засобами навчання з фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами з мультимедійними засобами навчання (інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, під’єднаний до комп’ютера вчителя, учнівське комп’ютерне обладнання, програмне забезпечення, електронні підручники, комутаційне обладнання тощо);
  • підключення загальноосвітніх навчальних закладів до інтернету, насамперед у сільській місцевості;
  • заходи у сфері енергоефективності та енергозбереження.

Порядок та умови (п.6) забороняють спрямовувати освітню субвенцію на:

  • закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані з оплатою видатків, зазначених у пункті3;
  • оплату посередницьких послуг;
  • заходи, метою яких є отримання прибутку.

Питання щодо перерозподілу залишків освітньої субвенції належить до компетенції органів місцевого самоврядування.

Освітня субвенція 2018 — за новою формулою розподілу Зауважимо: упроекті Держбюджету-2018 закладено нову формулу розрахунку освітньої субвенції. Цю формулу МОН презентувало на погоджувальній нараді щодо формування місцевих бюджетів на 2018рік, яка відбулась уМінфіні 29 серпня 2017року. Учасниками цієї наради, окрім освітян, були, зокрема, представники органів місцевого самоврядування усіх областей України. Що зміниться у формулі розрахунку освітньої субвенції 2018 року?

Екскурс в історію

Освітня субвенція запроваджена вУкраїні з2015року. Угрудні 2014року до Бюджетного кодексу України внесено зміни, якими фактично було започатковано реформу місцевих фінансів зїх децентралізації. За загальним правилом формулу розподілу освітньої субвенції затверджує КМУ за поданням МОН іпогодженням зМінфіном. Уперший рік запровадження формули вона була внесена до Закону України «Про державний бюджет України на 2015рік». Тоді вбачалося, що МОН нематиме часу та досвіду для розробки власної формули. Фактично, запроваджена формула була частиною попередньої формули. На 2016рік МОН запропонувало ту саму формулу без змін. Наразі на розгляд МОН пропозицію щодо структури формули розподілу освітньої субвенції надав шведсько-український проект «Підтримка децентралізації вУкраїні». Тож МОН упершезапропонувало нову формулурозподілу освітньої субвенції. Формула розподілу освітньої субвенції Тепер МОН вбачає, що витрати на утримання закладів освіти для адміністративно-територіальної одиниці будуть розраховані так:

У × 1/ РНК × НП × 1/18 × ЗП,

деУ— кількість учнів;

РНК— розрахункова наповнюваність класів;

НП— навчальні плани;

ЗП— заробітна плата.

Варто зазначити, що показникрозрахункова наповнюваність класіввизначений окремо для:

обласних центрів— 27осіб;

інших міст обласного значення— 25;

спеціальної освіти— 9;

шкіл, що підпорядковані обласним державним адміністраціям— 20;

вечірніх шкіл умістах обласного значення— 19;

вечірніх шкіл урайонах та об’єднаних територіальних громадах (ОТГ)— 11;

ПТНЗ— 23.

Для шкіл вОТГ, малих містах та сільській місцевості показникнормативна наповнюваність класіввизначено звикористанням двох чинників: відсотка сільського населення вадміністративно-територіальний одиниці; щільності учнів узагальноосвітньому навчальному закладі на квадратний кілометр.

Показникнавчальні планиурозрахунку базується на типових навчальних планах, затверджених МОН окремо для: спеціальної та загальної освіти; початкової, базової та старшої школи. Для всіх навчальних планіввикористовують середні значення.

Показникзаробітна платаоцінюють на підставі нормативно-правових актів, де: а) використовують уніфіковану шкалу заробітної плати: тарифний розряд для вчителів— 14; тарифний розряд для директорів шкіл— 17. б) основні надбавки до посадових окладів підраховують на підставі норм законодавства. Для інших додаткових та стимулювальних надбавок використано середній показник— 22%. Формула має враховувати також заробітну плату інших педагогічних працівників, тобто тих, які непроводять уроків, зокрема директорів, вихователів вінтернатах, асистентів учителів вінклюзивних класах тощо. Заробітну плату для педагогічних працівників шкіл, розташованих угірській місцевості, збільшено на 25%.

Розподіл множать на коефіцієнт: 1 + 0,25 ×Уг/У, деУг— кількість учнів ушколах, розташованих угірській місцевості. Із нової формули розрахунку освітньої субвенції видно, що вже стає нормою делегування державою органам місцевого самоврядування повноважень зосвіти, забезпечених фінансовими ресурсами внеповному обсязі, тобто лише на зарплату педагогічним працівникам.

Тож у2018році на місцеві бюджети планують перекласти утримання закладів освіти та виплату заробітної плати непедагогічним працівникам. Авикористання уформулі розподілу освітньої субвенції розрахункової наповнюваності класів замість фактичної стимулюватиме органи місцевого самоврядування до оптимізації як шкільної мережі, так імережі класів.

Джерело:https://m.budgetnyk.com.ua/article/3-osvtnya-subventsya-kudi-mojna-vitrachati-tsogo-roku-ta-shcho-zmnitsya-2018-go

Будь-яке використання матеріалів можливе лише за наявності гіперпосилання.

Кiлькiсть переглядiв: 108