/Files/images/123/3/15235193694039102086.jpg

В умовах воєнного стану військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження з управління закладами освіти, установами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання закладами та установами освіти послуг. Це визначено пунктом 15 частини 2 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Тому місцеві військові адміністрації можуть регулювати режим роботи закладів освіти, встановлювати певні обмеження щодо роботи закладу освіти з урахуванням безпекової ситуації конкретного населеного пункту.

Ці обмеження можуть стосуватися доступу до закладів освіти батьками та іншими особами.

Батьки – учасники освітнього процесу

Відповідно до статті 52 розділу 6 Закону України«Про освіту», батьки здобувачів освіти є учасниками освітнього процесу, а не сторонніми особами.

Освітнє законодавство не містить заборони батькам відвідувати заклад освіти, а серед прав батьків встановлює, що вони мають право, зокрема:

  • захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти;
  • звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти;
  • брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти, зокрема обирати та бути обраними до органів громадського самоврядування закладу освіти (частина 2 статті 55 Закону України «Про освіту».

Нерідко, щоб реалізувати ці права, батькам необхідно безпосередньо відвідати заклад освіти. Звичайно, що відвідування батьками закладу освіти не має перешкоджати освітньому процесу їхньої дитини й інших вихованців чи учнів закладу та виконанню освітньої програми.

У публікації вже пояснено, що, відповідно до пункту 6 статті 54 Закону України «Про освіту», також не допускається відволікання педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників від виконання професійних обов’язків, крім випадків, передбачених законодавством.

Що враховувати під час допуску батьків до закладу освіти

Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України«Про повну загальну середню освіту», саме заклад освіти створює безпечне освітнє середовище, щоб забезпечити належні й безпечні умови навчання, виховання, розвитку учнів.

Як і відповідно до частини 2 статті 11 Закону України«Про дошкільну освіту», заклад дошкільної освіти створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання.

Відповідно до частини 3 статті 26 Закону України «Про освіту», саме керівник закладу забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища.

На особливості допуску батьків до закладів освіти можуть впливати декілька індивідуальних для кожного закладу освіти факторів:

  • безпекова ситуація в регіоні, де знаходиться заклад освіти;
  • наявність та місткість укриття в закладі освіти чи укриття, закріпленого за закладом освіти;
  • протипожежні норми залежно від місткості приміщення закладу;
  • оголошення карантину через інфекційні хвороби у закладі освіти чи в регіоні;
  • інші фактори.

Наприклад, в Ізраїлі, згідно з циркуляром генерального директора, без дозволу закладу освіти після закриття воріт до закладу освіти на початку занять вхід стороннім особам забороняється, зокрема навіть батькам, братам та сестрам учнів.

Безпекова ситуація в регіоні

Під час організації освітнього процесу та режиму роботи закладу освіти обов'язково враховується регіон, у якому розташовується заклад освіти.

Умови допуску батьків до закладів освіти також можуть залежати від рівня безпеки в регіоні. Адже десь заклади освіти знаходяться ближче до кордону з росією на території постійних або частих обстрілів і там більша загроза обстрілів із різних видів збройних комплексів.

Наприклад, у Харкові частина шкіл навчаються в метрополітені. А частина закладів в Одеській області, де досить часто лунають повітряні тривоги, навчаються у змішаному режимі. Десь повітряні тривоги лунають рідше.

Тому на особливо небезпечних територіях України вже не лише керівники закладів, а військові адміністрації, як ми вище зазначали, згідно з пунктом 15 частини 2 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», можуть здійснювати управління закладами освіти.

Також умови допуску можуть залежати від формату роботи закладу освіти: дистанційний, очний, змішаний. Адже якщо заклад освіти працює дистанційно, а отже, ні діти, ні педагогічні працівники там не перебувають, то їхній фізичній безпеці в закладі нічого не загрожує.

Водночас якщо заклад освіти тривалий час працював дистанційно, а тепер готується до змішаного чи очного формату роботи–заклад потрібно перевірити на наявність вибухонебезпечних предметів тощо та за потреби оновити правила умов допуску батьків.

Деякі заклади освіти встановлюють певні години для відвідування закладу освіти. Учасникам освітнього процесу необхідно свідомо зважати на безпеку й із розумінням ставитися до правил безпеки та враховувати їх, адже життя та здоров’я–це те найголовніше, що є в кожної людини. А в закладах освіти неодноразово відбувалися різні небезпечні ситуації: спроби зґвалтування, крадіжки, розповсюдження небезпечних речовин та вибухонебезпечних предметів. А з огляду на випадки за кордоном–стрілянина та, на жаль, вбивства.

Тому посилює заходи безпеки, зокрема, пропускного режиму в закладах освіти й поліція. Міністр внутрішніх справ України повідомив, що в закладі освіти буде працівник поліції, який відповідатиме за безпеку дітей у кожному закладі, а також будуть металошукачі та рамки.

Місткість укриття

У державних та комунальних закладах дошкільної освіти, відповідно до пункту 18 Положення про заклад дошкільної освіти, доступ до укриттів під час здійснення освітньої діяльності надається виключно для учасників освітнього процесу, тобто зокрема батькам.

У школах, якщо повітряна тривога застала батьків у закладі освіти, вони також мають право перебувати в укритті закладу освіти разом з іншими учасниками освітнього процесу. При цьому важливо, щоб батьки були завчасно попереджені, чи розрахована місткість укриття на те, щоб окрім учнів, вихованців та працівників закладу освіти в разі повітряної тривоги батьки могли перебувати в укритті, якщо вони знаходяться у закладі освіти.

Тому, щоб проводити масові розважальні заходи, зокрема Різдвяно-новорічні, у закладі освіти, потрібно спланувати та розподілити їх так, щоб у разі повітряної тривоги всі учасники освітнього процесу, які присутні на заході, могли поміститися в укритті.

Протипожежні норми

Також при плануванні графіку заходів слід враховувати протипожежні норми щодо кількості осіб та обирати в закладі належне приміщення для проведення заходу. Пункт 2.19 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні визначає, що під час організації та проведення масових заходів (концертів, вечірок, святкових зібрань тощо) слід при кількості людей понад 50 осіб використовувати приміщення, забезпечені не менше ніж двома евакуаційними виходами, що не мають на вікнах глухих ґрат.

Для будівель з перекриттями з горючих матеріалів такі заходи можуть проводитись у приміщеннях не вище другого поверху. При проведенні таких заходів забороняються заповнення приміщень людьми понад установлену норму, зменшення ширини проходів між рядами, установка в проходах додаткових посадкових місць, повне відключення під час спектаклів або вистав світла, проведення вогневих, фарбувальних та інших пожежо- і вибухонебезпечних робіт, використання свічок, бенгальських вогнів, відкритого вогню, феєрверків, а також включення в програму (сценарій) номерів (вистав) з використанням вогневих ефектів і куріння.

Під час відвідування закладів освіти також слід пам'ятати про безпеку фото та відеофіксації в закладі освіти в умовах воєнного стану. Зокрема, варто пам’ятати про згоду на фото- та відеозйомку, насамперед дітей, не знімати без дозволу військовослужбовців, здійснювати зйомку без позначення геолокації закладів освіти, їхніх укриттів, евакуаційних виходів тощо.

Оголошення карантину через інфекційні хвороби у закладі освіти чи в регіоні

Наприклад, під час пандемії на державному рівні було врегульовано допуск батьків до закладу освіти за певних умов. Пункт 7 Протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) дозволяв допуск батьків до закладів освіти за умов захисту та реалізації прав, використання засобів індивідуального захисту, проведення термометрії та попереднього узгодження відповідних дій з керівником закладу. Але з 1 липня 2023 року карантин в Україні було скасовано Кабінетом Міністрів України.

Водночас іноді в тому чи іншому регіоні або населеному пункті місцева влада може ухвалити рішення про переведення закладів освіти на карантин через перевищення епідемічного порогу певних хвороб. Як, наприклад, було восени цього року у Вінницькій області через поширення гепатиту А. З урахуванням цього доступ батькам до закладів освіти також може бути тимчасово обмежений.

Комунікація з батьками та вироблення спільних правил

Батькам необхідно розуміти, що педагоги відповідальні за безпеку їхніх дітей під час освітнього процесу. Тому безперешкодний доступ усіх охочих до закладу освіти може бути небезпечним для дітей. Хоча батьки діють для найкращих інтересів своїх дітей, але іноді небезпеку для дитини можуть створювати в закладі освіти й самі батьки.

Відповідно до частини 8 статті 22 Закону України «Про освіту», заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства. А, відповідно до статті 23 Закону України «Про освіту», заклад освіти має організаційну автономію.

Тобто заклади освіти можуть самостійно прописати певні правила та умови безпеки щодо відвідування батьками закладу освіти в умовах воєнного стану, зокрема, під час проведення заходів, звичайно, з дотриманням норм законодавства щодо прав батьків, які описані в попередньому розділі.

Розробляти такі правила закладу освіти слід спільно з усіма учасниками освітнього процесу: учнями, їх батьками, працівниками закладу. Залученість батьків та учнів до розробки цих правил сприятиме їх виконанню.

А розуміння батьками безпекової ситуації в закладі освіти та можливих загроз під час війни й не тільки, а також мотивації, з якою ці правила приймаються,–дозволить уникнути конфліктних ситуацій.

При розробці цих правил обов'язково слід розуміти та враховувати правила безпеки та різні фактори, зокрема ті, про які було зазначено в попередньому розділі.

У разі встановлення певних правил у документі варто також прописати спільно визначену учасниками освітнього процесу форму пропуску батьків. Наприклад, реєстрація в паперовому журналі на вході до закладу освіти з зазначенням годин перебування в закладі, право відвідувати заклад освіти за попереднім погодженням керівника тощо.

Пам'ятайте: ви це робите для забезпечення безпеки своєї дитини.

За матеріалами Служби освітнього омбудсмена

Кiлькiсть переглядiв: 109